Ardan-Ozmenoglu_Banner_arttv1.jpg

Devrimci Heykeltraş Kuzgun Acar'ı Anıyoruz | ARTtvNews

Devrimci Heykeltraş Kuzgun Acar'ı Anıyoruz | ARTtvNews
ArtNews 02.02.2018

“Yaptığım her yontuda mutlaka bir çığlık vardır.” diyen Kuzgun Acar, 28 Şubat 1928 tarihinde İstanbul’da dünyaya gelir. Annesi Habeşistan kökenli Ayşe Zehra Hanım ile babası Nazmi Acar’dır.



İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel bölümüne 1948 yılında girer ve Rudolf Belling’in öğrencisi olur. Sonrasında Zühtü Müridoğlu ve Ali Hadi Bara’nın atölyesine geçer. İlk sergisini 1952’de Maya Sanat Galerisi’nde açar, o zamanlar henüz öğrencidir ve üçüncü sınıfta okumaktadır.



1955 yılında Münire Abduşef ile ilk evliliğini yapar. 1961’de, 6. Sao Paulo Bienali’ne katılır. 1962’de Paris Genç Sanatçılar Bienali’ndeki birincilik ödülü kazanır. Venedik Bienali’ne iki heykeli ile katılır. Bienal jürisinde ödül kazanması konusunda oy veren kişi heykeltraş Alberto Giacometti’dir. Bunun üzerine Paris Modern Sanatlar Müzesi’nde sergi düzenleme olanağı kazanır. Modern Sanatlar Milli Müzesi ve Paris Modern Sanatlar Müzesi heykelini satın alır.

Paris’te kaldığı dönemde ikinci eşi olan Bige Berker ile evlenir. 66 yılında İstanbul’a döndüklerinde ile oğulları Emre Yunus doğar. Bu arafa yurtdışı ile yakaladığı bağı koparmaya niyeti yoktur. 1962 ve 1963 yıllarında iki kişisel sergi düzenler. Bunlardan biri Fransa’da Havre Müzesi diğeri de Lacloche Galerisi’dir. 1966 yılında ise Rodin Müzesi’nde eserlerini sergileme fırsatını yakalar.




İMÇ yapım aşamasındayken mimarların, yapı önüne dönemin plastik sanatlarından örnekler taşıması için çarşı yönetimine yaptığı öneri olumlu karşılanır, Kuzgun Acar’ın, yaptığı Kuşlar Heykeli, 1967’de İstanbul Manifaturacılar Çarşısı’nın 1. blok dış cephesindeki yerini alır.



1960’lı yılların sonunda sinemaya olan ilgisi daha da kuvvetlenir, kısa metraj ve belgesel film projeleri çekmeye başlar. Aynı zamanda tiyatroyla da ilgilenir. 1968’de Hakkari, 1969’da ise Kanlı Pazar belgeselini Engin Ayça, Ahmet Soner ile birlikte çeker. Kuzgun Acar, Mehmet Ulusoy’la, Ali Özgentürk’ün de kurucuları arasında olduğu Devrim için Hareket Tiyatrosu’na katılır.



1971 yılında üçüncü eşi Fersa Pulhan ile evlenir. Ekonomik açıdan zorlandıkları bir dönemdedir ve 1972’de Galata Kulesi’nde Kuzgun’un Yeri, Ceneviz Meyhanesi’nin işletmeciliğini üstlenir. 12 Mart Darbe günleridir, 1972’de 24 gün gözaltında kalır.

1973’te Cumhuriyet’in 50. yılı kapsamında 20 heykeltıraştan İstanbul’un çeşitli alanlarına heykel sipariş edilir. Kuzgun Acar için Gülhane Parkı’ı seçilir. Paris’te Mehmet Ulusoy tarafından kurulan Özgürlük Tiyatrosu’nun sergilediği Brecht’in Kafkas Tebeşir Dairesi oyununda çatal, kaşık gibi özgün malzemelerle ürettiği maskları, onun hayatında yeni bir dönemin başlamasına öncülük eder.



Hayatının son döneminde maddi sıkıntı içinde de olsa, devrimci etkinliklere desteğini verir. İki Atatürk heykeli yapacaktır. Anıt heykellerden birinin Bayrampaşa’da ve Marmara Adası’nda yer alması planlanır, fakat Kuzgun Acar bu projeyi hayata geçiremez. 2 Şubat 1976’da atölyesinde beyin kanaması geçirir. 4 Şubat sabahı hayatını kaybeder.
 

Hazırlayan: Pınar Saraçoğlu
 

Yazarın diğer yazıları için tıklayınız